Information Marknad och Upphandling
Kapacitetsbrist, hastighetsnedsättningar, avbrott och förseningar på järnvägen är skadligt för näringslivet. För en ökad kapacitet för person- och godstrafik som gynnar Sveriges konkurrenskraft och beredskap måste järnvägens underhållsskuld prioriteras. Det handlar om att effektivt vårda och förstärka den befintliga järnvägen men även framtida nybyggnationer för att klara kapacitetsbristen.
För att främja stabilitet på marknaden är det viktigt att regler och ramverk är transparanta och förutsägbara. Investeringar i såväl kompetens, utveckling och nya maskiner kräver förtroende och kan bara uppnås om aktörer på marknaden känner till och förstår de regler som gäller, samt att dessa regler är konsekventa över tid.
Långsiktighet krävs från regeringen för att Trafikverket och marknaden ska ta höjd för högre anslag över tid och för att entreprenörerna skall kunna planera och investera för den kapacitet som behövs. Dvs långsiktiga och tydliga investerings- och underhållsplaner.
Underhållsskulden på järnvägen måste hanteras och Infrastrukturpropositionen bör kommunicera ett måldatum för när den ska vara nollställd.
För att komma till rätta med underhållsskulden är det viktigt att satsade medel används till en effektivisering av järnvägsunderhållet. Det går att uppnå tillsammans med beställarna genom produktivitetsutveckling, innovationer, nya arbetssätt i kombination med kontraktsformer som ger rätt incitament för entreprenörerna.
Under många år har branschen märkt av den politiska osäkerhet som präglar järnvägens organisering, den måste få ett slut för att entreprenörerna ska kunna investera i nya maskiner och i personal med rätt kompetens. Ett konkurrensutsatt järnvägsunderhåll driver utvecklingen och ger marknaden möjlighet att leverera innovativa lösningar. I denna rapport kan du läsa fakta i ämnet: